Fett- och kalorisnål kost

Hur fettsnål kost påverkar kroppsvikten

I mitten på 1900-talet presenterade forskare från USA resultat som visade att en fettrik diet bidrar till en ökning av blodfetter samt viktökning. Nya rön visar att höga fettnivåer i dieten inte påverkar dina blodfetter negativt men kan orsaka en diskret viktökning. Personer som äter mindre fett äter däremot mer kolhydrater och protein. Högre intag av protein är mättande, detta bidrar troligtvis till mindre födointag överlag. Definitionen av en fettsnål diet är att ungefär 20-30% av energiintaget kommer från olika fetter.

Fettsnål kost och viktminskning

År 2001 presenterades resultat från en sammanfattande studie som undersökte effekten av fettsnål kost. Resultaten visade att studiedeltagarna gick ner 2.5 kg i genomsnitt, varje enstaka procent som en studiedeltagare minskade fettinnehållet i maten resulterade i en viktnedgång på 370 gram i genomsnitt. Detta betyder att en person med BMI kring 30 kg/m2 som minskar intaget av fett i dieten med 10% förlorar uppskattningsvis 4.5 kg i kroppsvikt. Det finns andra studier som visar att man förlorar ungefär 2.5-5 kg i vikt, att äta mindre fett är alltså en ineffektiv metod för att gå ner i vikt. Det finns däremot flera varianter av fett som anses hälsosamt för kroppen, exempelvis fett från fisk, grönsaker och nötter.

Fettsnål kost och hjärt-kärlsjukdomar

I över 60 år har man ansett att högt intag av fett i födan leder till en stegring av blodfetter som i sin tur leder till ökad risk för hjärt-kärlsjukdom. Detta stämmer inte! Teorin om att mängden fett i maten inverkar på risken att utveckla hjärtinfarkt visar sig vara fel först 60 år senare. Studier visar att fettmängden i maten inte påverkar blodfetterna.

Kalorisnål kost

En kalorisnål diet innebär att man äter cirka 1000 till 1400 kcal per dag. Genom att äta mindre kalorier skapar man en negativ energibalans som leder till viktnedgång. Forskning visar att kalorisnåla dieter resulterar i större viktminskning än fettsnål kost.

En väldigt kalorisnål kost

Intensitet kan variera vid kalorisnåla dieter, definitionen av ”en väldigt kalorisnål diet” innebär att man som regel inte får äta mer än 1000 kcal per dag. En väldigt kalorisnål kost är dubbelt så effektiv som vanlig kalorisnål kost men skillnaderna blir mindre ju längre behandlingen pågår, efter 2 år kan man inte längre observera en skillnad mellan personer som ätit vanlig- och kraftigt kalorisnål diet.