Proteinrik kost

Protein förekommer i flera livsmedel, när proteinet når tunntarmen så spjälkas proteinet ner till mindre beståndsdelar som kallas aminosyror, dessa absorberas sedan i tunntarmen. Kroppens olika celler använder sedan aminosyror som byggstenar för att skapa protein. Protein fungerar i sin tur som byggstenar, signalämnen men även som energikälla ifall kroppen behöver energi. Fett och socker är däremot bättre energikällor jämfört med protein, kroppen använder protein som sista energikällan och protein bryts först ner när alla socker- och fettdepåer förbrukats. Kroppen har förmågan att använda aminosyror för att producera socker (glukos).

Individer som äter mycket protein upplever en tidig mättnadskänsla och äter därför mindre mat jämfört med personer som äter mer kolhydrater eller fett. Individer med diabetes gynnas särskilt av en proteinrik kost eftersom det har en mer tydlig inverkan på blodfetterna jämfört med individer utan diabetes. Att gå ner i vikt med hjälp av proteinrik kost är särskilt bra eftersom kroppen bevarar muskel- och skelettmassa. Proteinsnål kost är däremot sämre än kolhydratfattig diet.

Livsmedel som innehåller mycket protein

Kom ihåg att protein som innehåller lite mättat fett och kalorier är bra för kroppen.

  • Kött
  • Skaldjur
  • Bönor
  • Ägg
  • Nötter och frön
  • Mejeriprodukter med låg fetthalt

Personer som prövar proteinrik kost borde variera proteinkälla för att tolerera dieten under längre perioder. Kombinera gärna en proteinrik kost med bra fetter och kolhydrater. Exempel på smarta kolhydrater är grönsaker, fullkorn, bönor, mejeriprodukter och yoghurt med låg fetthalt. Bra fetter inkluderar fisk, avokado, olivolja och frön.