Sötningsmedel, socker och stärkelse

4 min läsning

Socker

Alla sorters kolhydrater och fibrer består av ett fåtals sockerarter som druvsocker (glukos), fruktsocker (fruktos), mjölksocker (laktos) och galaktos. Kolhydrater bryts ner till olika sockerarter i mag-tarmkanalen och absorberas sedan av tunntarmen, därifrån transporteras kolhydraterna till levern via blodbanan. Under början av 2000-talet föreslog forskare från USA att människor som har hög risk för hjärt-kärlsjukdomar, diabetes typ 2 eller fetma bör äta max 150 kcal från socker dagligen, motsvarande siffra för kvinnor var 100 kcal. Glukos, fruktos och galaktos är tre olika sockerarter (monosackarider) som behövs för att skapa långa och komplexa kolhydrater. Livsmedel som potatis, ris och pasta innehåller mycket stärkelse, och stärkelse består endast utav glukos. Flera grönsaker innehåller en hel del fibrer, kom ihåg att kroppen inte kan bryta ner fibrer och därför absorberas inte sockermolekylerna från fibrerna. Kroppens celler är särskilt förtjusta i glukos, troligtvis av evolutionära skäl, vår kropp har därför utvecklat olika proteiner (enzymer) som omvandlar fruktos och galaktos till glukos.

Glukos eller fruktos: vad är farligast?

Varken glukos eller fruktos är farliga sockerarter, tvärtom dessa ämnen är essentiella för oss människor men individer som äter för stora mängder av dessa sockerarter, kommer så småningom att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och andra åldersrelaterade sjukdomar. I dagsläget finns det en spridd uppfattningen om att fruktos är mer hälsosamt än glukos. Kroppen kan inte använda fruktos och därför omvandlas all fruktos i levern till antingen glukos, laktat (mjölksocker) eller fett (fettsyror). Studier visar att högt intag av fruktos eller glukos leder till skador i levern och vid vissa fall påverkas även blodkärlen negativt. Dessa studier visar att fruktos är lika skadligt som glukos för lever och blodkärl. Andra studier menar att naturligt fruktos som förekommer i frukter och grönsaker är hälsosamt, men samtidigt bidrar högt intag av fruktos till en ökad inlagring av fett i levern. Fettinlagring i levern anses vara en central komponent i diabetes typ 2.

Stärkelse

Stärkelse består av glukos. Stärkelse och rent socker påverkar kroppen precis lika negativt vad gäller kroppsvikt, glukostolerans, insulinnivåer och blodfetter.

Sötningsmedel

Sötningsmedel används alltmer i livsmedelsprodukter, särskilt bland företag som säljer sockerhaltiga produkter. Sötningsmedel innehåller vanligtvis inga kalorier. Numera finns flera artificiella alternativ för sötningsmedel, till exempel aspartam, sukralos, stevia, acesulfam med flera. Forskningsstudier har bevisat att kalorifria sötningsmedel kan påverka vår ämnesomsättning negativt. Personer som konsumerar mycket sötningsmedel går oftast upp lite i kroppsvikt, dessutom påverkas tarmfloran av sötningsmedel, vilket kan orsaka nedsatt sockertolerans (ett tillstånd som är behäftat med diabetes typ 2). Sötningsmedel gör alltså ingen nytta och kan vara skadligt.

Dr Aidin Rawshani

Aidin Rawshani är leg. läk och medicine doktor vid Göteborgs Universitet och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Senaste av Blog