Verktyg för viktnedgång

4 min läsning

Det finns flera hjälpsamma metoder för att gå ner i vikt. De flesta metoderna har en påtaglig effekt på kroppsvikten i början men efter ett tagg återfår flera sin ursprungliga kroppsvikt. Fetmakirurgi (obesitaskirurgi) och livsstilsförändringar såsom förbättrade kostvanor och ökad fysisk aktivitet är nog de effektivaste metoderna för att gå ner i vikt.

Skär ner på sockerintaget

Den viktigaste komponenten för framgångsrik viktnedgång är att skära ner på sockerintaget (kolhydrater). När du minskar intaget av kolhydrater minskas även hungerkänsla, detta leder till lägre intag av kalorier. Istället för att använda kolhydrater som energikälla blir kroppen tvungen att förbränna fettdepåerna. En ytterligare fördel med lägre intag av kolhydrater är att dina insulinnivåer minskar, lägre insulinnivåer leder till att njurarna gör sig av med mer kroppsvätska och salter (natrium). Den snabba viktminskningen som sker vid lågkolhydrat kost beror nog på en minskning i kroppsfett och kroppsvätska.

Protein, fett och grönsaker

I princip alla dina måltider bör innehålla protein, fett, grönsaker eller valfri livsmedelsprodukter som innehåller lite kolhydrater. Dieter som inkluderar mycket protein minskar matlusten med ungefär 60 %, det minskar hungerkänslan särskilt på kvällen. Det rekommenderas att en individ med diabetes äter hälsosamma matfetter, det påverkar inte dina blodfetter negativt.

Exempel på grönsaker som innehåller lite kolhydrater

  • Broccoli
  • Blomkål
  • Spenat
  • Tomater
  • Grönkål
  • Sallad
  • Gruka
  • Mangold

Exempel på bra fetter

  • Olivolja
  • Kokosolja
  • Avokado
  • Smör

Fysisk aktivitet

Du måste inte träna för att gå ner i vikt, men lagom fysisk aktivitet rekommenderas. Att gå till gymmet 3–4 gånger i veckan kanske inte är enkelt för alla men forskning visar att det räcker med 150 minuter rask promenad i veckan. Att kombinera konditionsträning med styrketräning är troligtvis det mest optimala. Ökad fysisk aktivitet i kombination med låg kolhydratkost är särskilt för individer med diabetes effektivt eftersom du behåller muskelmassa men förlorar mycket kroppsfett. Det är viktigt att få i sig bra kolhydrater som havre, quinoa, sötpotatis, frukt och grönsaker.

Hålla koll på kalori- och kolhydratintag

Det finns många fantastiska verktyg som kan spåra antalet kalorier och kolhydrater som du äter. Tanken är att kontrollera antalet kolhydrater och kalorier som man konsumerar, ju mindre desto bättre. Detta är särskilt viktigt för personer som äter kolhydratfattig kost, väldigt lågt intag av kolhydrater (<30g/dygn) kan vara skadligt för individer med diabetes.

Tips för att gå ner i vikt

  • Ät en proteinrik frukost, det minskar hungerkänsla och kaloriintag under hela dagen
  • Undvik sockerhaltiga drycker och fruktjuice
  • Drick vatten ungefär en halvtimme före måltider.
  • Ät mer fibrer
  • Undvik processade livsmedel
  • Drick kaffe eller té
  • Kolhydratfattig diet är en effektiv viktminskningsmetod

Dr Aidin Rawshani

Aidin Rawshani är leg. läk och medicine doktor vid Göteborgs Universitet och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Senaste av Blog