LCHF (low carb high fat)

4 min läsning

Myndigheter utfärdade rekommendationer om hälsosamma dieter för flera år sedan, de föreslog en fettsnål kost med högt intag av kolhydrater, eftersom forskarsamhället hade uppfattningen att fettrik kost orsakade en ökning av blodfetter. Denna teorin är alltmer ifrågasatt, nya studier visar precis tvärtom, en fettrik kost påverkar knappt blodfetter men kolhydrater ökar. Fettrik diet är särskilt farligt eftersom det orsakar både fetma, blodsockerstegring, blodtrycksstegring och ökning av blodfetter.

Idag finns hundratals svenska bloggar som handlar om just LCHF (low carb high fat). LCHF innebär att man äter mer fett och mycket mindre kolhydrater. Forskare hade uppfattningen att högt intag av fett orsakade en ökning av blodfetter, kliniska studier visar att detta inte riktigt stämmer. Högt intag av fett i kombination med väldigt lite kolhydrater medför flera gynnsamma hälsoeffekter, exempelvis lägre blodsockernivåer och viktnedgång.

Fördelarna med LCHF

  • Viktnedgång
  • Långtidsblodsockret (HbA1c) minskar, särskilt om man har diabetes
  • Känsligheten för insulin ökar i kroppens olika vävnader
  • Beta-cellerna fungerar bättre
  • Blodtrycket blir bättre, dvs det blir minskar
  • Blodfetter minskar (LDL-C och triglycerider minskar)
  • Bra blodfetterna ökar (HDL-C)
  • Inflammationen i kroppen minskar.

Hur fungerar lågkolhydratkost och LCHF?

Ingen vet med säkerhet varför LCHF fungerar men det finns flera teorier som presenteras här nedan:

  • Tidigare mättnadskänsla eftersom kosten består av mer protein och fett
  • Vid LCHF minskar totala mängden mat man äter, vilket troligtvis bidrar till viktnedgång
  • Ett lägre intag av kolhydrater minskar frisättningen av insulin från bukspottkörteln i samband med måltid, lägre kolhydratintag är även associerat med ökad nedbrytning av fett.
  • Man förlorar mer kroppsvätska när man äter mindre kolhydrater

Syftet med LCHF är att förbränna mer socker (glukos) istället för att förbränna fett. När sockernivåerna minskar ökar istället fettförbränningen i kroppen. Att dramatiskt ändra kostens sammansättning tolereras trots allt väldigt väl. Vi anpassar oss enkelt till mer fett och mindre kolhydrater. Många upplever att den fysiska prestationsförmågan, psykiska välmåendet, sinnesstämningen och koncentrationsförmågan förbättras. Det finns flera varianter av LCHF som ofta baseras på mängden av kolhydrater man får äta per dag.

  • Strikt LCHF (ketogen kost): 20 gram kolhydrater per dag
  • Moderat LCHF: 20 till 50 gram kolhydrater per dag
  • Liberal LCHF: 50 till 100 gram kolhydrater per dag
  • Träningsliberal LCHF: över 100 gram kolhydrater per dag

LCHF livsmedel som du får äta

  • Allt kött går bra. Fisk, kött, skaldjur
  • Ägg
  • Grönsaker (sallad, spenat, mangold, grönkål)
  • Mejeriprodukter (grädde, ost, smör, keso, kvarg, mjölk osv)
  • Nötter och frön
  • Bär
  • Vatten, te, kaffe
  • Feta såser
  • Smör, kokosfett, olivolja eller rapsolja

Mat som du bör undvika

  • Bröd, ris, pasta, potatis, läskedrycker, sportdryck, energidryck, choklad, kaffebröd, glass, flingor, öl, sylt, honung, juice, pommes frites. Allt som innehåller mycket kolhydrater eller socker.
  • Även fullkornsprodukter innehåller kolhydrater

Dr Aidin Rawshani

Aidin Rawshani är leg. läk och medicine doktor vid Göteborgs Universitet och Sahlgrenska Universitetssjukhuset.

Senaste av Blog