Diabetes Sverige – Allt för dig med diabetes Diabetesforum Ställ en fråga Vad är skillnaden på typ 1 och typ 2 diabetes?

Tagged: 

• Vad är skillnaden på typ 1 och typ 2 diabetes?

• Malin Fransson

Medlem
    december 15, 2019 at 9:59 e m

Hej!

Min pappa har fått diabetes och läkaren säger att det är säkert. Men min pappa är smal, har aldrig rökt, har inga konstiga blodvärden. Han har fått börja med insulin direkt. Sjuksköterskan säger att det är typ 1 diabetes men det kan väl inte stämma eftersom min pappa är 61 år.

• Dr Peter Svensson

Medlem
    december 20, 2019 at 1:34 e m

Hej Malin

Man kan få typ 1 diabetes under hela livet. Typ 1 diabetes innebär att immunförsvaret attackerat bukspottkörtelns insulinproducerande celler (beta-cellerna). Detta är absolut vanligaste bland barn och ungdomar men det kan faktiskt debutera senare i livet, även vid 60 års ålder. Man använder termen LADA (Latent Autoimmune Diabetes in Adults) för vuxna som får typ 1 diabetes.

Man brukar undersöka, med hjälp av blodprover, om det finns antikroppar mot beta-cellerna och om man hittar sådana så är man nog ganska benägen att kalla en diabetes för ”typ 1 diabetes”.

Du kan fråga sköterskan/läkaren vad man baserar diagnosen på.

Log in to reply.

Original Post
0 of 0 posts June 2018
Now

Sveriges viktigaste nyhetsbrev

Få det senaste inom diabetes, med fokus på behandling, nyheter, forskning, vården och livet med diabetes, helt kostnadsfritt.

Sök allt om diabetes