Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter
Dr Aidin Rawshani

Lär dig kontrollera ditt blodsocker

Förstå blodsocker och blodsockerkontroll

Ditt blodsocker är ett viktigt mått på din hälsa. För mycket socker i blodet är den gemensamma faktorn mellan alla typer av diabetes.

Många livsmedel bryts ner (spjälkas) till blodsocker som används för biobränsle till exempelvis vårt hjärta, muskler, hjärna och andra organ. Blodsockret kommer antingen från maten vi äter eller så tillverkas det av levern. Socker (glukos) finns oftast lagrat på två ställen i kroppen; i blodet finns glukos som transporteras till alla våra organ och celler, och inuti cellerna lagras glukos för att användas som energi.

Upplever du att det är ansträngande att hantera dina blodsockernivåer så är du inte ensam. Med hjälp av de senaste verktygen och strategierna kan du vidta rätt åtgärder för att hantera ditt blodsocker, förebygga allvarliga komplikationer och uppleva minimal besvär från diabetes i din vardag.

Faktorer som påverkar blodsockret

Innan du fick diabetes, oavsett vad du åt eller hur aktiv du var, låg blodsockernivån inom ett normalt intervall. Diabetes leder vanligtvis till stigande blodsockernivåer och de flesta läkemedel mot diabetes minskar sockernivåerna i blodet. Flera faktorer kan ändra dina blodsockernivåer, att lära sig om dessa kan hjälpa till att kontrollera dina blodsockernivåer.

Kännedom om dina blodsockernivåer hjälper dig att fatta beslut om lämplig mat och aktiviteter under dagen. Dessa beslut kan hjälpa dig att bromsa eller förebygga diabeteskomplikationer såsom hjärtinfarkt, njursjukdom, blindhet och amputation.

Vad kan få mitt blodsocker att stiga?

  • För mycket mat, som en måltid eller mellanmål med mer kolhydrater än vanligt
  • Att inte vara fysiskt aktiv
  • Inte tillräckligt med insulin eller orala diabetesläkemedel
  • Biverkningar från andra läkemedel, såsom steroider, antipsykotiska läkemedel
  • Sjukdom — din kropp frigör hormoner för att bekämpa sjukdomen, och dessa hormoner höjer blodsockernivån
  • Stress, som kan producera hormoner som ökar blodsockernivån
  • Kort- eller långvarig smärta, som smärta från en solbränna – din kropp frigör stresshormoner som höjer sockernivån
  • Menstruationsperioder, vilket orsakar förändringar i hormonnivåerna
  • Uttorkning (vätskebrist)

Vad kan få mitt blodsocker att falla?

  • Inte tillräckligt med mat, som en måltid eller mellanmål med färre kolhydrater än vanligt, saknar en måltid eller mellanmål
  • Alkohol, särskilt på fastande mage
  • För mycket insulin eller orala diabetesläkemedel
  • Biverkningar från andra läkemedel
  • Mer fysisk aktivitet eller motion än vanligt — fysisk aktivitet gör din kropp känsligare för insulin och kan sänka blodsockret i ett par timmar.

Hur kan jag kontrollera mitt blodsocker?

Det finns två sätt att hålla reda på dina blodsockernivåer:

  • Med hjälp av en kontinuerlig blodglukosmätare (CGM) som mäter dina blodsockernivåer i vätskan mellan dina hudceller kontinuerligt.
  • Att kontrollera långtidsblodsocker (HbA1c) minst två gånger per år för att ta reda på ditt genomsnittliga blodsocker de senaste 2 till 3 månaderna.
  • Mätning av blodsocker i kapillärerna med ett stick i fingret.

Sök allt om diabetes