Dela på facebook
Dela på google
Dela på twitter

Av

aidin-rawshani-249x360
Dr Aidin Rawshani
Lästid: 5 min

Rökning och hjärtsjukdomar

Rökning orsakar ungefär 1 av 10 dödsfall i Sverige varje år. Att röka och ha diabetes är en farlig kombination.

Rökning skadar nästan alla organ i kroppen såsom hjärta, blodkärl, lungor, ögon, mun, fortplantningsorgan, ben, urinblåsa och matsmältningsorgan. Denna artikel fokuserar på hur rökning påverkar hjärtat och blodkärlen.

Kort översikt om tobaksrökning och hjärtsjukdomar

Kemikalierna i tobaksrök skadar dina blodkroppar. De kan också skada ditt hjärta och blodkärlens struktur samt funktion. Skadorna som uppstår till följd av tobaksrök ökar risken för åderförfettning (ateroskleros).

Ateroskleros är en sjukdom där en fettplack byggs upp i blodkärlen (artärerna). Över tid hårdnar placken och orsakar förträngningar i dina artärer. Detta begränsar flödet av syrerikt blod till dina organ och andra delar av kroppen.

Kranskärlssjukdom (ischemisk hjärtsjukdom) uppstår om plack byggs upp i blodkärlen (artärerna) som levererar blod till hjärtat, dessa kallas kranskärl. Med tiden kan hjärtsjukdom leda till bröstsmärta, hjärtinfarkt, hjärtsvikt, arytmier eller till och med död.

Rökning är en stor riskfaktor för hjärtsjukdomar. I kombination med andra riskfaktorer, såsom ohälsosamma kolesterolnivåer i blodet, högt blodtryck och övervikt eller fetma. Rökning ökar ytterligare risken för hjärtsjukdomar.

Rökning är också en viktig riskfaktor för benartär sjukdom (perifer artärsjukdomar). PAD är ett tillstånd där plack byggs upp i blodkärl som transporterar blod till armar och ben. Människor som har benartär sjukdom har ökad risk för hjärtinfarkt, stroke och hjärtsvikt.

Oavsett hur mycket man röker, till och med lätt cigarettrökning eller tillfällig cigarettrökning, skadar hjärtat och blodkärlen. För vissa människor, till exempel kvinnor som använder p-piller och personer som har diabetes, utgör rökning en ännu större risk för hjärtat och blodkärlen.

Passiv rökning kan också skada hjärtat och blodkärlen. Passiv rökning innebär cigarettrök som andas ut av en person som röker. Passiv rökning ökar kraftigt risken för hjärtinfarkt och död för vuxna.

Passiv rökning ökar också risken för barn och tonåringar att drabbas av ischemisk hjärtsjukdom i framtida.

Passiv rökning orsakar

  • Sänker HDL-kolesterol (kallas ibland ”bra” kolesterol)
  • Höjer blodtrycket
  • Skador hjärtvävnad och blodkärlen
  • Passiv rökning är särskilt farligt för prematura barn som har andningssyndrom (RDS) och barn som har tillstånd som astma

Forskare vet mindre om hur cigarrök påverkar hjärtat och blodkärlen än de gör om cigarettrök.

Röken från cigarrer innehåller dock samma skadliga kemikalier som röken från cigaretter. Studier har också visat att personer som röker cigarrer har ökad risk för hjärtsjukdom.

Fördelar med att sluta röka och undvika passiv rökning

Ett av de bästa sätten att minska risken för hjärtsjukdomar är att undvika tobaksrök. Börja aldrig röka. Om du redan röker, sluta. Oavsett hur mycket eller hur länge du har rökt, att sluta kommer gynna dig.

Försök också att undvika passiv rökning . Gå inte till platser där rökning är tillåtet. Fråga vänner och familjemedlemmar som röker att inte göra det i hemmet och bilen.

Att sluta röka minskar risken för att utveckla och dö av hjärtsjukdomar. Med tiden kommer rökstopp också att minska risken för ateroskleros och blodproppar (dvs. hjärtinfarkt eller stroke).

Om du röker och redan har hjärtsjukdom, kommer rökstopp att minska risken för plötslig hjärtdöd, hjärtinfarkt och död från andra kroniska sjukdomar.

Forskare har studerat samhällen som har förbjudit rökning på arbetsplatser och på offentliga platser. Antalet hjärtattacker i dessa samhällen sjönk ganska lite. Forskarna tror att dessa resultat beror på minskad aktiv rökning och minskad exponering för passiv rökning

Riskerna med cigarettrökning

Cigarettrökning eller exponering för passiv rökning skadar hjärtat och blodkärlen på många sätt. Rökning är också en stor riskfaktor för att utveckla hjärtsjukdomar eller dö av den.

Att sluta röka och undvika passiv rökning kan hjälpa till att reparera skador som uppstått i hjärtat och blodkärlen och minska risken för hjärtsjukdomar.

Att sluta röka är möjligt, men det kan vara svårt. Miljontals människor har slutat röka framgångsrikt och förblev icke-rökare. En mängd olika strategier, program och läkemedel finns tillgängliga för att hjälpa dig sluta röka.

Att inte röka är en viktig del av en hälsosam livsstil. En ”hjärt-hälsosam livsstil” inkluderar också hälsosam mat.

Kemikalierna i tobaksrök skadar ditt hjärta och blodkärl på följande sätt:

  • Bidrar till inflammation, vilket leder till uppbyggnad av plack i dina blodkärl (artärer).
  • Skadar blodkärlens väggar, vilket gör dem styva och mindre elastiska. Orsakar förträngningar i blodkärlen som försvårar blodets flöde.
  • Stör den normala hjärtrytm, kan leda till oregelbundna hjärtslag.
  • Öka ditt blodtryck och hjärtfrekvens, vilket gör att ditt hjärta arbetar hårdare än normalt.
  • Sänker ditt HDL-kolesterol (”bra”) och höjer ditt LDL-kolesterol (”dåligt”). Rökning ökar också nivåerna av triglycerider. Triglycerider är en typ av fett som finns i blodet och bidrar till hjärt-kärlsjukdomar
  • Förtjockar blodet och gör det svårare för blodet att transportera syre

Risksambandet mellan cigarettrökning och hjärtsjukdomar

Rökning är en stor riskfaktor för ischemisk hjärtsjukdom, ett tillstånd där plack byggs upp inuti kranskärlen. Dessa artärer förser hjärtmuskeln med syrerikt blod. När plack byggs upp i artärerna kallas tillståndet för åderförfettning (ateroskleros).

Plack orsakar förträngningar i artärerna och minskar blodflödet till hjärtmuskeln. Uppbyggnaden av plack gör det också mer sannolikt att blodproppar kommer att bildas i dina artärer. Blodproppar kan delvis eller helt blockera blodflödet.

Med tiden bidrar rökning till ateroskleros och ökar risken för att drabbas av hjärtsjukdomar såsom hjärtsvikt, hjärtinfarkt och stroke. Jämfört med icke-rökare är människor som röker mer benägna att drabbas av hjärtsjukdom och lider i större utsträckning av ischemisk hjärtsjukdom. Risken att drabbas av eller dö av hjärtinfarkt är ännu högre bland personer som röker och redan har hjärtsjukdom.

För vissa människor, till exempel kvinnor som använder p-piller och personer som har diabetes, utgör rökning en ännu större risk för hjärtat och blodkärlen.

Rökning är en stor riskfaktor för hjärtsjukdomar, särskilt om personen lider av flera andra riskfaktorer såsom förhöjda kolesterolnivåer i blodet, högt blodtryck och övervikt eller fetma, i de fallen ökar cigarettrökning ytterligare risken för hjärtsjukdomar.

Rökning och risken för benartär sjukdom (perifer artärsjukdom)

Perifer artärsjukdom (PAD) är en sjukdom där plack byggs upp i artärerna som bär blod till ditt vissa organ samt armar och ben. Rökning är en kraftig riskfaktor för PAD

PAD påverkar vanligtvis artärerna som bär blod till benen. Blockerat blodflöde i benartärerna kan orsaka kramper, smärta, håravfall, svaghet och domningar i dina höfter, lår och vadmusklerna.

Blockerat blodflöde kan också öka risken för att få en infektion i den drabbade kroppsdelen. Din kropp kan ha svårt att bekämpa infektioner i området.

Om tillräckligt allvarligt kan blockerat blodflöde orsaka kallbrand (vävnadsdöd). I mycket allvarliga fall kan detta leda till benamputation.

Om du har benartär sjukdom är risken för hjärtsjukdomar och hjärtinfarkt högre än risken för personer som inte har benartär sjukdom.

Cigarettrökning, även en eller två cigaretter om dagen kan orsaka benartär sjukdom. Människor som röker och har diabetes löper störst risk för benartär sjukdom.

Risker med passiv rökning

Passiv rökning innebär den rök som kommer från den brinnande änden av en cigarett, cigarr eller ledning/rör. Passiv rökning hänvisar också till rök som andas ut av en person som röker. Passiv rökning ökar kraftigt risken för hjärtinfarkt och död för vuxna.

Passiv rökning ökar risken för framtida kranskärlssjukdom hos barn och tonåringar på följande vis:

  • Skador hjärtvävnader
  • Sänker HDL-kolesterol
  • Höjer blodtrycket

Vilka effekter har rökstopp på ditt hjärta och blodkärl?

  • Personer med diagnostiserad kranskärlssjukdom som minskar eller avslutar cigarettrökningen, har kraftigt lägre risk för att drabbas av en ny hjärtinfarkt. I många studier har denna riskminskning varit 50 procent eller mer.
  • Personer som slutar att röka eller exponeras för passiv rökning får omedelbart lägre risk för hjärtinfarkt eller andra komplikationer. Din risk för åderförfettning och blodproppar relaterad till rökning minskar med tiden efter att du slutat röka.
  • Att sluta röka kan minska risken för hjärtsjukdomar lika mycket som, eller mer än, vanliga läkemedel som används för att minska risken för hjärtsjukdomar, inklusive blodförtunnande, statiner, betablockerare och ACE- hämmare.

Undersökningar av nuvarande vuxna rökare finner att 70 procent säger att de vill sluta.

Det finns flera sätt att sluta röka, exempelvis att sluta på en gång eller sakta skära tillbaka ditt antal cigaretter innan du slutar helt. Använd den metod som fungerar bäst för dig. Nedan följer några strategier som hjälper dig att sluta.

Gör dig redo att sluta

Om du vill sluta röka, försök att bli motiverad. Gör en lista över dina skäl för att vilja sluta. Skriv ett ”personligt avtal” med dig själv som beskriver din plan för att sluta och hur du ska gå tillväga.

Om du har försökt sluta röka tidigare, tänk på dessa försök. Vad hjälpte dig under den tiden, och vad gjorde det svårare?

Vet vad som utlöser din lust att röka? Röker du till exempel efter en måltid, under körning eller när du är stressad? Utveckla en plan för att hantera varje utlösare.

Få support

Ange ett slutdatum och låt dem som är nära dig veta om det. Fråga din familj och vänner om stöd i ditt försök att sluta röka.

Du kan också få support från hotlines och webbplatser. Dessa resurser kan hjälpa dig att skapa en plan för att sluta röka.

Få läkemedelsbehandling och använda den korrekt

Tala med din läkare och apotekspersonal om läkemedel och receptfria produkter som kan hjälpa dig att sluta röka. Dessa läkemedel och produkter är till hjälp för många människor.

Du kan köpa nikotingummi och olika produkter från apotek. Andra läkemedel som kan hjälpa dig att sluta röka finns på recept.

Lär dig nya färdigheter och beteenden

Prova nya aktiviteter för att ersätta rökning. Till exempel, istället för att röka efter en måltid, ta en rask promenad i ditt grannskap eller runt din kontorsbyggnad. Försök att vara fysiskt aktiv regelbundet.

Ta upp stickning, snickeri eller andra hobbyer och aktiviteter som håller händerna upptagna. Försök att undvika andra människor som röker. Fråga dem du inte kan undvika att respektera dina ansträngningar att sluta röka och inte röka runt dig.

Ta bort cigaretter, askkoppar och tändare från ditt hem, kontor och bil. Rök inte alls – inte ens ett bloss. Försök också att undvika alkohol och koffein. Människor som dricker alkohol och koffein är mer benägna att börja röka igen efter att ha slutat.

Var beredd på abstinens och återfall

Var beredd på utmaningen av abstinens. Abstinenssymtomen minskar ofta efter bara 1 eller 2 veckors rökstopp, och varje uppmaning att röka varar bara några minuter.

Du kan vidta åtgärder för att hantera abstinenssymptom. Om du känner för att röka, vänta några minuter för uppmaningen att passera. Påminn dig om fördelarna med att sluta, bli inte överväldigad.

Om du får återfall, reflektera över det som orsakade återfallet. Var du stressad eller oförberedd på en situation som du associerar med rökning? Gör en plan för att undvika eller hantera denna situation i framtiden.

Att bli frustrerad över återfall kommer bara att göra det svårare att sluta i framtiden. Acceptera att du gjorde fel, lär dig av händelsen och återuppta rökstoppet.

Om du börjar röka regelbundet igen, bli inte avskräckt. Ta istället reda på vad du behöver göra för att komma tillbaka på rätt spår så att du kan nå dina mål. Ange ett nytt slutdatum och be din familj och vänner att hjälpa dig. De flesta som röker gör upprepade försök att sluta innan de gör det framgångsrikt.

Många rökare går upp i vikt efter att de slutat, men den genomsnittliga viktökningen är liten. Du kan kontrollera viktökning genom att följa en hälsosam kostplan och var mer fysiskt aktiv. Kom ihåg den ljusa sidan – mat doftar och smakar bättre om du inte röker.

Scroll to Top