Paleo (paleolitisk kost): är stenåldern svaret?

Paleolitisk (paleo) kost

Paleolitisk kost (eller bara ”Paleo”) innebär att man äter den mat som människan åt under stenålder. På den tiden jagade och samlade man maten. Tanken med Paleo är att äta samma mat som ”vi alltid gjort” eftersom detta skulle vara fördelaktigt ur ett evolutionärt perspektiv. Det innebär att maten skall vara så naturlig som möjligt: processad mat, tillsatser och så avrådes. Istället skall man äta ekologiskt, viltkött, vildfångad fisk, ägg, grönsaker, rotfrukter, bär, nötter, smör, olivolja, kokosolja osv. Oavsett vad, så skall livsmedlet vara så naturligt som möjligt för att kallas Paleo. Hela poängen är att människan inte är evolutionrärt anpassad för att ta hand om processad mat och tillstaser, därför skall de undvikas.

Paleo är inte direkt lågkolhydratkost. Det tillåts kolhydrater (ca 100 g per dag), varav 25% skall vara fibrer. Egentligen finns inga begränsningar avseende näringsinnehållet i maten, man får välja själv och huvudsaken är att man äter naturlig mat. Därmed förstår man ganska snart att Paleo egentligen inte är till för viktminskning, även om många förlorar många kilon med denna kost.

De som förespråkar Paleo kost hävdar inte sällan att denna kosten förhindrar hjärt-kärlsjukdom, cancer, diabetes, inflammatoriska sjukdomar med mera. Detta eftersom befolkningar som fortfarande äter Paleo (huvudsakligen vissa afrikanska stammar) har väldigt låg risk för hjärt-kärlsjukdomar. Men det finns inga starka vetenskapliga bevis för att detta stämmer. (Lindeberg S. Apparent absence of cerebrocardiovasculardisease in Melanesians. Risk factors and nutritionalconsiderations ? The Kitava Study. University of Lund; 1994).

 

En kort guide för råvaror som betraktas som Paleo kost

Det finns flera råvarar som betraktas som Paleo kost, en enkel regel är att det ska enbart vara naturliga varor som ingår, om det ingår tillsatser så är det inte Paleo. Grönsaker, rotfrukter och svampar används flitigt i Paleo kost, alla sorters kål, sallader och gröna bladgrönsaker rekommenderas. Till kött rekommenderas viltkött, nöt, fläsk och lamm, så länge det är lokalproducerat, ekologiskt och inte behandlat. Till fisk rekommenderas allt viltfångat, försök att undvika odlad fisk. All sorters nötter och bär rekommenderas. Ekologisk och lokalproducerad frukt är en hörnsten i Paleo dieten.