Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin

Yoga och diabetes

yoga-meditation-diabetes-blodsocker

En guide om yoga och diabetes

Yoga kan hjälpa dig att varva ned, hitta lugnet och förena kropp med sinne. Individer med diabetes vänder sig till yoga i ett försök att hålla sin diabetessjukdom under kontroll och förbättra livskvaliteten. Regelbunden yogaövning bidrar till att minska stressnivåer, öka rörligheten, förbättrar blodtrycket och det allmänna välbefinnandet.

Vissa hälsoexperter tror att yoga kan förbättra diabeteshanteringen och skydda mot allvarliga diabetes-relaterade sjukdomstillstånd såsom hjärt-kärlsjukdomar.

Vad är yoga?

Yoga har sitt ursprung i Indien för flera tusen år sedan där man utövat en serie mentala, fysiska och andliga övningar som förenats till yoga. Yoga hjälper till att förbättra andningen och minskar stress genom att öka andlig medvetenhet och samordna sinnet och kroppen. Yoga involverar kroppsställningar och rörelser som främjar fysiken och andningen samtidigt som det bidrar till ett mentalt lugn.

Fördelar med yoga

De flesta som utövar regelbunden yoga uppger förbättringar i fysisk och mental hälsa. Dessa fördelar inkluderar allt från bättre sömn, minskad ångest, förbättrad matsmältning, blodcirkulation, styrka, flexibilitet, koncentration och energinivåer.

Fördelar med yoga för personer med diabetes

Fördelarna med yoga för personer med diabetes är dels att övningarna är ett kostandseffektivt alternativ och lovande vid behandling och förebyggande av kroniska sjukdomar såsom diabetes. Yoga kan förmodligen bidra till mindre stressrelaterad blodsockerstegring (hyperglykemi) och har nog en positiv effekt på blodsockernivåer, vilket i sin tur minskar risken för allvarliga komplikationer som hjärt-kärlsjukdomar.

Kom ihåg att stress leder till en ökning av kortisol, adrenalin och noradrenalin, som också kallas för ”stresshormoner”. Frisättning av dessa hormoner bidrar bland annat till en stegring av sockernivåer i kroppen. Genom andningstekniker, meditation, kroppsställningar och andra ”mindfulness” baserade övningar kan man koppla av som i sin tur hjälper till att reglera stresshormonerna. Det bidrar till lägre blodsockernivåer, mindre fluktuationer i sockernivåer, viktkontroll och bättre blodtryck.

Andra fördelar med yoga

Det finns de som menar att yoga har positiva effekter på det organet i kroppens som frisätter hormonet insulin (bukspottkörteln) och har som huvudansvar att kontrollera sockernivåerna i kroppen. Forskningsstudier som avser besvara just den frågan är ganska svåra att genomföra och därför beskrivs ofta den vetenskapliga evidensen som svag.

  • En säker fördel är att yoga tränar musklerna precis som många andra aktiviter och detta ökar sockerupptagningen (glukos) i musklerna, minskar sockernivåerna i blodet, förbättra blodcirkulationen och sänker risken för hjärt-kärlsjukdomar.
  • Yoga främjar viktminskning och förbättrar viktkontrollen som är väsentligt för att skydda mot komplikationer från diabetes såsom hjärtsjukdomar och cancer.
  • Regelbunden yoga förbättrar din mentala hälsa och hjälper dig fokusera sinnet och skapa en mental inställning för att hantera kronisk sjukdom som diabetes.
5/5 (1 Review)
Vid pennan: Dr Malin Larsson

Läsvärt

Diabetes Sverige

Kostnadsfritt nyhetsbrev

Vårt nyhetsbrev innehåller medicinska nyheter, klinisk information, recept, råd, guider.